1. 7. 2021

Zastupitelský sloupek v Novinách Prahy 12 (červen 2021)

Sídliště praskají ve švech zaparkovanými automobily a návrat z chalupy v neděli večer se mění v hazard, když volné místo občas najdete až daleko od svého domu. Počet aut prudce narostl, protože jejich cena je nízká. Ojetinu si dnes může dovolit víceméně každý. Nejsou proto výjimkou rodiny, kde mají víc než jeden automobil. Jak takovou situaci na sídlištích řešit? Možnosti jsou jen dvě: zvětšit prostor pro parkování, anebo snížit počet automobilů. To první znamená zabírat postupně prostor, kde je dnes zeleň, případně chodníky. Předpokládám, že takhle by ale nechtěli bydlet ani nejnáruživější automobilisté. Ani druhá možnost není moc populární, ale nutná. Některá auta by mohla z ulic zmizet ve chvíli, kdy by se na sídlištích zavedly modré zóny s výrazně vyšším zpoplatněním druhého a dalšího automobilu. Kromě aut využívaných jen občas by z ulic pravděpodobně zmizela i auta, která jejich majitel drží spíš z pocitu, že auto potřebuje, než z opravdové potřeby. Bylo by samozřejmě nutné citlivě řešit ty případy, kdy je pro majitele automobil nutností a nemůže si cenu za parkování dovolit. Další možností je automobil nevlastnit a v nutných případech mít možnost si ho půjčit z „ulice“. Carsharing již funguje a právě pro tato auta je potřeba na  sídlištích vymezit nějaký prostor, protože mít v ulici zaparkovaných pár aut, která jsou využívána, je lepší, než tam mít vozový park příležitostných řidičů. Pro mnohé by několik takových vypůjčení za rok jistě vyšlo finančně lépe, než pravidelně platit technickou, povinné ručení, dálniční známku, a zejména různé opravy. Taková auta samozřejmě přinášejí řidiči i větší luxus, než patnáct let stará ojetina, kterých je dnes na ulicích většina. Časy se mění nejen kvůli koronavirové pandemii a možná je to ta pravá chvíle zamyslet se nad tím, zda je ke štěstí nutné vlastnit, anebo stačí si prostě jen půjčit.

Jiří G. Růžička

Piráti s podporou Zelených