2. 4. 2021

V předvolební kampani jsme obyvatelům Prahy 12 slibovali rozmanitější školy a je to cíl, na němž usilovně pracujeme. Ty školy, které různorodost nabízejí, už teď patří v naší městské části k nejoblíbenějším, ať už je to ZŠ Angel, zaměřující se na výuku anglického jazyka formou bilingvního programu, anebo ZŠ Na Beránku s programem Montessori. Obě školy zároveň nabízejí pro děti na prvním stupni program Začít spolu. Jejich popularita má bohužel i svou negativní stránku, a to fiktivní stěhování dětí do spádových obvodů těchto škol, na druhou stranu je dobře, že se rodiče zajímají o vzdělání, tedy budoucnost svých dětí. Proto bychom rádi rozšířili nabídku alternativních forem vzdělávání i na jiných školách v našem obvodu, zároveň ale chceme zachovat i možnost navštěvovat školu takovou, jakou znají rodiče dnešních školáků. Víme, že každé dítě je originál a že každému vyhovuje něco jiného.

 

Komise pro rozvoj školství

Právě kvůli tomu, že si myslíme, že městská část jako zřizovatel základních a mateřských škol by neměla řešit jen stav školních budov, ale také to, jak se v nich učí a jak se v nich děti i učitelé cítí, jsme na začátku volebního období vytvořili Komisi pro rozvoj vzdělávání. Přizváni do ní byli odborníci na školství nejen z Prahy 12. Za všechny jmenujme úspěšnou dlouholetou ředitelku ZŠ Angel, Ivu Cichoňovou, odborníka na digitální technologie ve výuce Ondřeje Neumajera anebo vedoucí programu Montessori ze ZŠ Na Beránku, Mirku Kellovskou. S komisí jsme během uplynulých skoro dvou let obešli všechny základní školy na Praze 12 a zeptali se jejich ředitelů, jak jejich škola funguje, jaké má přednosti, případně negativa. Zároveň jsme řešili témata, jako je výuka dětí s odlišným mateřským jazykem, a to zejména tam, kde takoví žáci tvoří velkou část školního kolektivu, probírali jsme také problematiku spádovosti škol a zmíněné spádové turistiky anebo jsme jedno jednání komise věnovali přípravným třídám na základních školách, jejichž počet bychom rádi rozšířili. Témat na další setkání je stále dost, rádi bychom otevřeli problematiku volnočasové výchovy, zejména možností, jak dětem v odpoledních hodinách nabídnou třeba kurzy programování anebo se více věnovat otázce stravování ve školních jídelnách. Důležité jsou i otázky vztahující se k výuce různých druhů gramotností, na které se doporučuje zaměřit i Česká školní inspekce nebo nový strategický dokument MŠMT, Strategie 2030+. Stranou úvah o zlepšování školství na Praze 12 nezůstávají ani školy mateřské.

 

MAP pokračuje

Jedním z nejdůležitějších kroků současné koalice na Praze 12 na poli školství bylo rozhodnutí pokračovat v programu Místní akční plán (MAP), který se zaměřuje na průběžné vzdělávání pedagogů a zároveň nabízí akce, na nichž se nejen ředitelé, ale i učitelé jednotlivých škol a školek nebo rodiče potkávají a vyměňují si své zkušenosti. Program je z velké části financován z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a síťuje školy z Prahy 12 i se školami z Libuše, Písnice nebo Kunratic, kde pod vedením Víta Berana funguje jedna z nejprogresivnějších základních škol v České republice. Za jeden z úspěchů naší účasti v koalici na Praze 12 považujeme založení a zejména výsledky Pracovní skupiny ZŠ Na Beránku, kde příliš nefungovala spolupráce mezi programy Začít spolu a Montessori. Z programu Montessori by proto měl ještě v tomto volebním období vzniknout samostatný právní subjekt, který bude dál hostovat na ZŠ Na Beránku. Jiným úspěchem jsou projekty dvou nových školských zařízení v Komořanech, kde se očekává velká výstavba. Vedle MŠ Mydlinky projektované jako pasivní stavba se zelenou střechou to je i nová, plnohodnotná základní škola, která by měla také vzniknout podle nejaktuálnějších ekologických standardů a měla by dětem nabídnout výuku hodnou 21. století. Naše snaha zlepšit školy na Praze 12 v tomto volebním období nekončí, a proto budeme rádi za zpětnou vazbu rodičů i žáků a svěží nápady, jak další ze základních i mateřských škol posunout zase o kus dál.

Autor je předsedou Komise pro rozvoj vzdělávání a zastupitelem za Zelené v klubu Piráti s podporou Zelených.

Text vyšel v Pirátských listech (Praha 12), zima 2020/2021

Jiří G. Růžička