16. 4. 2019
Počet rodičů, kteří se zajímají o to, do jaké základní školy umístit své dítě, v posledních letech roste. Rodiče budoucích prvňáčků si zjišťují, jaká škola je kvalitní, a rozhodně nespoléhají na to, že je to ta spádová. Pověst kvalitní školy si v naší městské části bezesporu vydobyla ZŠ Angel pod vedením paní ředitelky Ivy Cichoňové. Není to jen pro kvalitní bilingvní program nabízený dětem už od první třídy, ale také pro program Začít spolu. Ten částečně vychází z programu montessori a nabízí dětem vstřícnější přístup místo klasického biflování, známého pod pojmem frontální výuka. Druhou vyhledávanou školou na Praze 12 je ZŠ Na Beránku, vedená ředitelem Jiřím Soukupem, a to zejména pro program Montessori, ale i tady nabízejí program s prvky Začít spolu. Vzniká tak tlak ze strany rodičů, kteří využívají toho, že spádové školy musí přijmout spádové děti, a tak své děti fiktivně stěhují do spádových ulic. Což samozřejmě znesnadňuje přijetí dětí do vybraného programu ze spádové oblasti. Těžko ale rodičům vyčítat, že chtějí pro své děti to nejlepší…
Nová budova Montessori?
V minulém volebním období se objevila možnost vybudovat samostatnou montessori školu, kam by se přesunul právě program ze ZŠ Na Beránku. Byla objednána studie vyhodnocující možnosti pozemku v blízkosti zastávky Družná, a také právní a stavební poradenství. Dokonce se z magistrátu podařilo sehnat 50 milionů, které samozřejmě nestačily na postavení školy a byly nakonec přesunuty do rozšíření MŠ Tyršovka. V současné době je projekt stavby nové školy pozastaven, a to zejména z finančních důvodů. Stovky milionů, kteréby stavba stála, radnice na účtu nemá a vzhledem k finančně náročné stavbě nové radnice v nejbližších letech a možná desetiletích ani mít nebude. Navíc je nutné postavit školu v Komořanech, kde se chystá velká výstavba v prostoru Modřanských strojíren. Magistrát v současné době prostředky na stavbu školy v naší městské části nemá a zřejmě nebude mít do doby, kdy bude stávající kapacita škol na Praze 12 stačit. Což zatím – i když trochu s odřenýma ušima – stačí. Problémem se ukazuje být i pronájem budovy ZŠ K Lesu, kde v současné době sídlí Prague British International School. Ostatně, proč poskytovat městské části peníze na stavbu nové školy, když jednu ze svých škol velkoryse pronajímá soukromému provozovateli?
Jak z toho ven?
V současné chvíli to tedy vypadá, že nezbývá, než se smířit s tím, že program montessori zůstane v ZŠ Na Beránku a jeho další růst v rámci školy je zcela v rukou jejího ředitele. Podle usnesení minulého Zastupitelstva nelze kapacitu školy navyšovat. Případné rozšiřování tohoto programu tedy bude muset být na úkor programu s prvky Začít spolu, protože ZŠ Na Beránku není nafukovací. Zároveň je ale potřeba tlačit na ředitele a ředitelky ostatních škol na Praze 12 a přesvědčovat je o tom, že rodiče o program montessori nebo Začít spolu stojí a nejraději by ho viděli ve své spádové škole. Málo se ví třeba o tom, že na ZŠ Rakovského funguje škola Edisona, která také vychází z montessori pedagogiky. O to, aby byly základní školy na Praze 12 kvalitnější, se musí snažit nejen radní a zastupitelé, ale hlavně rodiče, protože právě oni mají největší zájem na tom, aby jejich děti nejen získaly kvalitní vzdělání, ale aby je základní škola od vzdělávání, které je už dnes ve většině oborů celoživotní, celoživotně neodradila.
Jiří G. Růžička (předseda komise pro rozvoj vzdělávání na Praze 12)