1. 3. 2013

Strana zelených (v rámci Změny pro Prahu 12) je ve vedení radnice nově.  Setkali jsme se tak s dílčími rozhodnutími v  řadě problematických záměrů, které jsme v opozici kritizovali. V souladu s deklarovanými sliby tyto záměry velmi pečlivě posuzujeme. Je však třeba otevřeně říci, že tyto problematické stavby v Praze 12 se dostaly do plánu územního rozvoje hlavního města již v minulém období. Byly schváleny za předchozího vedení Magistrátu i městské části jako účastníka stavebního řízení a v současné době se již nacházejí ve vrcholných fázích stavební přípravy a tyto stavby se již nedají zastavit. Hledáme proto společně s dotčenými občany alespoň možnosti, jak pro ně  zmírnit dopady, případně vyjednat další výhody jak pro občany těchto lokalit tak městskou část jako celek. Uvedeme postupně naše stanoviska ke všem problémovým kauzám.

Věžáky u řeky

Jako první příklad by mohl posloužit projekt Neo Riviera plánovaný na místě zrušeného cukrovaru. navržený v územním plánu jako zástavba všeobecně smíšená s funkčním využitím pro bydlení.  Plánovaná zástavba je od relativně bezproblémové zástavby tří až čtyř patrovými domy, které navazují na rodinné domky až po nevhodné patnáctipatrové věžáky přímo u řeky. Asi nesporná je skutečnost, současný stav lokality je tristní (škoda, že došlo ke zbourání budovy cukrovaru, která se mohla stejně jako bránický pivovar stát výraznou dominantou této oblasti i když by už neplnila svůj původní účel).

K tomuto projektu jsme se dostali až poté, kdy byl již zakotven do územního plánu a na část již bylo vydáno územní rozhodnutí. U zástavby mezi ul. K Vystrkovu a Komořanskou se nám na základě podnětů místních občanů podařilo dosáhnout toho, že nové objekty budou umístěny tak, že již nebudou vyžadovat výjimku ze vzdálenosti od těch stávajících. Upravena je i jejich výška. Místní občané měli obavu o zachování plného počtu parkovacích míst. Podařilo se mi dohledat kupní smlouvu k pozemku určenému původně k parkování, v níž byl investor stavby výslovně zavázán nahradit všechna zaniklá parkovací místa, a to ve vzdálenosti maximálně 200 metrů od současného parkoviště. Rada městské části, do svých požadavků zahrnula rovněž připomínky vznesené odbory životního prostředí a dopravy, a to jak z hlediska ochrany přírody a krajiny či ochrany ovzduší, tak z pohledu vodního hospodářství a vyšší dopravní zátěže zastavěného území. Požaduje například vedení staveništní dopravy pouze z ulice Komořanská, protože nákladní automobilová doprava bude zdrojem emisí výfukových plynů. K záměru proběhlo za účasti investora veřejné projednání v modřanském biografu, kde se ještě dále připomínky občanů konkretizovaly. U části projektu přímo u řeky se snažíme, aby investor ještě dále plánované věžáky snížil. V současnosti je uvažováno namísto původních patnáctipatrových s osmipatrovými, ale i ty jsou dle našeho názoru příliš vysoké. Rozhodování však již není na radnici Prahy 12, ale na zastupitelstvu hl.m.Prahy, které může snížit kód zastavitelnosti území a tím i výšku plánovaných budov.

Hluk z pražského silničního okruhu

O potřebě vnějšího silničního okruhu zřejmě není pochyb. Ne vždy se však podařilo omezit všechny negativní dopady této stavby. Radnice se snaží  o zmírnění dopadů na lokality v nejbližším okolí. Podařilo se nám zorganizovat další měření hluku, bohužel hluková legislativa neustále změkčuje, zvyšuje se limit, který nesmí hluk přesáhnout a lze měřit pouze za předem přesně stanovených ´ideálních´ povětrnostních podmínek. Hluk se však mění v závislosti na denní i roční době, hustotě provozu a v neposlední řadě i v závislosti na aktuálních klimatických podmínkách – rychlost a směr větru, déšť a podobně. Z toho vyplývá, že v dopravních špičkách nebo za nepříznivých klimatických podmínek jsou stanovené hygienické limity reálně překračovány. Měření hluku v bytové zástavbě nové změkčené normě vyhověla, takže Ředitelství silnic a dálnic nemusí realizovat další protihluková opatření. Proto jsme se pokusili zorganizovat protihluková opatření sami. Jedna z oblastí nejvíce zasažených hlukem z okruhu jsou rodinné domy v Komořanech, Podařilo se nám domluvit s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, že oproti původnímu plánu se vytěžená zemina z tunelů neodvezla, ale navršil se z ní protihlukový val a ten jsme osázeli stromy,  tím jsme protihlukovou i estetickou funkci valu umocnili. Hluk však trápí občany i v Cholupicích a na Točné. Proto jsme společně s obcí Dolní Břežany a dalšími obcemi a městskými částmi žádali Magistrát hl. m. Prahy a ministerstvo dopravy, aby byla v noci na pražském okruhu rychlost snížena. Bohužel v tomto případě jsme neuspěli, s odůvodněním, že limit překročen není a pak by to chtěli všichni.  Nutno podotknout, že  snížená rychlost v noci je v evropských městech běžným standardem, výrazem slušnosti řidičů vůči spícím spoluobčanům.

Jednoduše řečeno, snažíme se i složité stavební kauzy dořešit tak, aby co nejméně poškozovaly občany. Uvedeme postupně všechny složité kauzy na Praze 12.

– Eva Tylová
místostarostka pro životní prostředí a územní rozvoj
zvolena za Změnu pro Prahu 12, členka Strany zelených